nocri nocri
66
BLOG

Odczarować JOWy

nocri nocri Polityka Obserwuj notkę 0

Mój stosunek do Jednomandatowych Okręgów Wyborczych jest stałym czytelnikom znany. Pisałem już o nich nie raz. Chęć wprowadzenia JOWów była też głównym powodem dla którego kilka lat temu zagłosowałem na Platformę śp. Macieja Płażyńskiego,  Andrzeja Olechowskiego i Donalda Tuska. Niestety zostałem po wyborach "zmielony" ...pamięta ktoś akcję Pawła Kukiza? Brałem w niej czynny udział bo uznałem, że zostałem przez polityków PO oszukany. Mój podpis, który się znalazł pod wnioskiem o referendum w tej sprawie, został potraktowany przedmiotowo jako obiekt partyjnych ćwiczeń.

Andrzej Olechowski niedawno w szczerej rozmowie przyznał: "To były głównie ćwiczenia skierowane do aktywistów partyjnych, żeby nie kisili się w domach, tylko wyszli na miasto i coś robili. Pytania miały dotyczyć likwidacji Senatu, zmniejszenia liczby posłów, zniesienia immunitetu i wprowadzenia JOW-ów. " -dziennik.pl

Nie daruję Platformie tego jak i wielu innych zaniechań, przez które Polska nie jest taka jaka być powinna. Paweł Kukiz dał mi wtedy i daje dziś nadzieję, że temat JOWów pozostanie w sferze publicznej dyskusji. Dlatego otrzymał mój głos w pierwszej turze wyborów na Prezydenta RP.

Politycy próbują zaczarować Jednomandatowe Okręgi Wyborcze od lat. Na ich zlecenie "eksperci" wysyłają w świat medialny fałszywe opinie negujące zasadność wprowadzenia tego systemu wyborczego. Jednym z głównych argumentów przeciw jest potencjalna polaryzacja sceny politycznej i doprowadzenie do sytuacji gdzie tylko dwie główne siły polityczne walczą o władzę. Przeciwnicy JOW protestują bo obawiają się sytuacji, w której tylko PiS i tylko PO mają szansę na dobre wyniki wyborcze. Śmiać mi się chce z tych obaw gdy oglądam na przykład dzisiejszy sondaż CBOSu:

Odczarować JOWy

...bez JOWów polska scena polityczna dąży do polaryzacji. To naturalna kolej rzeczy. Minęła  w Polsce era małych partyjek. Cygarowych klubów złożonych z kilku polityków próbujących przy okazji formowania większości parlamentarnej urwać co nieco dla siebie. Polacy pokazują swoimi głosami, że z każdym rokiem dojrzewają politycznie i tylko wśród znaczących, aktywnych partii próbują znaleźć swoje miejsce. Wyborca już teraz wie, mając z tyłu głowy dantejskie sceny gdy polski parlament zalany był różnego rodzaju partiami X czy Piwa, że jego głos nie powinien być zmarnowany.

...niestety jest. JOW daje szansę na to by każdy głos był na wagę złota dla miejscowego polityka. To jednomandatowy okręg  rozliczy  w kolejnych wyborach jego działalność na rzecz tych, którzy go wybrali. To on będzie musiał swoją pracą pokazać, że warto na niego oddać głos. Na dziś o składzie naszej Rady Mędrców na ulicy Wiejskiej decydują tak na prawdę zarządy polityczne urzędujące w wygodnych biurach i restauracjach Warszawy. To one decydują czy nasz głos na kandydata jest im potrzebny czy może należy go poprawić odgórną decyzją. Tylko JOW daje Polsce szansę na prawdziwą demokrację. Dość patriokracji robiącej nam wodę z mózgu od 20 kilku lat. Dość strachu przed polaryzacją sceny politycznej.

nocri
O mnie nocri

Nocri was there: Sekcja informacyjna: Google

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka